Gemiddelde consument heeft nog nooit van domotica gehoord

  • Driekwart van de consumenten heeft nog nooit van domotica gehoord
  • Toepassingen zoals verlichting en verwarming besturen zijn wel bekend
  • Meer dan de helft zou dit wel in eigen huis willen installeren
Rotterdam
2014-03-04

Domotica is een term die bij driekwart van de consumenten totaal onbekend is. Er is echter wel grote belangstelling voor de concrete toepassingen en mogelijkheden die domotica biedt. Consumenten vinden het op afstand kunnen aansturen van de verwarming en verlichting met hun pc, smartphone of tablet de meest interessante toepassingen van domotica. Meer dan de helft van de consumenten zou dit wel in de eigen woning willen (laten) installeren. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy dat is uitgevoerd onder ruim 538 consumenten.

Belangstelling
Wat betreft de belangstelling voor domotica is een tweedeling te zien onder consumenten. Zo is 59% geïnteresserd in één of meer toepassingen (gemiddeld 3,8). De overige 41% ziet er de voordelen niet van in. Hoewel mannen en jongeren over het algemeen een grotere voorliefde voor nieuwe gadgets tentoonspreiden, vertaalt zich dit niet in een grotere interesse in domotica binnen deze doelgroepen. De belangstelling is het grootst onder hoger opgeleiden en de hogere inkomens (beide 74%). De grootste winst voor het eigen wooncomfort denkt men te behalen met het (automatisch laten) aansturen van de verwarming (50%), de verlichting (44%), de beveiliginginstallatie (30%) en de zonwering of rolluiken (24%). Slechts een klein deel van de consumenten (12%) weet ook merken te noemen die domotica aanbieden. Omdat verwarming en verlichting het populairst zijn wordt energiemaatschappij Eneco (bekend van Toon) en lichtfabrikant Philips nog het vaakst genoemd.

Onbekend
De consument wil geïntegreerde oplossingen die zijn of haar wooncomfort vergroten. Installateurs en fabrikanten die hier op in willen spelen zullen dus verstand moeten hebben van beide disciplines. Er is voldoende markt voor domotica, hoewel de term nog onbekend is voor de meeste consumenten. Maar liefst 74% heeft nog nooit van domotica gehoord, 10% heeft er wel eens van gehoord maar weet niet wat het inhoudt, terwijl slechts 16% wel (inhoudelijk) bekend is.

Bron: 
USP MC
glqxz9283 sfy39587stf02 mnesdcuix8
sfy39587stf03
sfy39587stp14